En Jaume Cabré va escriure a L’ombra de l’eunuc: “…el rumor que els tramvies havien de desaparèixer perquè una màquina amb remolc només podia dur tres-cents passatgers i en canvi un autobús podia arribar fins als noranta ciutadans i el petroli sempre serà més barat que l’electricitat…”
El dissabte 3 d’abril del 2004 els tramvies tornaven a circular per Barcelona, avui fa just un lustre. Feia poc més de 33 anys que havien deixat de fer-ho, el 19 de març de 1971, coincidint amb l’onomàstica de l’alcalde Porcioles (amb accions a l’empresa d’autobusos) que celebrava l’entronització del vehicle privat com el rei de la ciutat.
El transport més popular i urbà per excel•lència va passar a millor vida a pocs mesos de celebrar el seu centenari. Els milers de fotografies i postals on apareixen, caracteritzen la Barcelona del XIX i XX, van esdevenir les seves esqueles nostàlgiques.
La seva substitució va fer-se amb el consentiment de la ciutadania que veia circular uns elèctrics envellits, o comprats de segona mà a d’altres ciutats que se’n desfeien, per unes línies que s’anaven escurçant per part del consistori. Aquesta política va ser recolzada per una potent campanya mediàtica de desprestigi.
Aquella campanya antitramviària va fer forat al subconscient ciutadà i quan els tramvies van començar a circular en proves i els mitjans es van anar fent ressò dels primers accidents, provocats per les imprudències dels conductors dels vehicles privats, bona part de la premsa i la ciutadania van oposar-se a la seva reintroducció.
Encara avui s’esgrimeixen els accidents per oposar-s’hi, però per aquesta regla de tres s’hauria de censurar també l’ús del cotxe quan cada diumenge al vespre a la televisió ens fan el recompte de morts a les carreteres. Demagògia.
Han passat els anys i l’opinió majoritària és favorable al tramvia que res tenen a veure amb els de principi dels 70. El transport més ben valorat segons l’ATM. Les dues parades amb més passatgers són Francesc Macià al Trambaix i Glòries al Trambesòs, i enmig el tramvia interruptus de la Diagonal que per fi l’ajuntament ha decidit resoldre. De moment tenim un web dedicat a la reforma, i entre no sapiguem les propostes per votar l’any vinent us deixo amb aquest sarcàstic cuplet dedicat als tramvies d’antuvi.